FROM SWEDEN TO BEIJING


Japp och så var det äntligen dags då.

Strax efter 11 i onsdags åkte jag ut till Arlanda för att ta planet därifrån till Helsingfors där vi skulle byta till det plan som skulle ta oss till Kina. Gick och strosade inne på taxfree och hittade ett par parfymer som jag verkligen ville ha, men bestämde mig för att kolla efter dem i Kina istället. Resan till Finlad gick fort och vi var framme efter drygt 50 min, väl framme där hade vi inte så mycket tid på oss men jag hann köpa lite vatten och en påse med Gott & Blandat. När vi väl steg på planet till Kina fick vi sitta där i drygt en timme innan vi kunde åka iväg, det var tydligen något fel med bränsletanken men det skulle inte störa oss när vi väl var uppe i luften... Kändes ju tryggt?


Kände att jag var tvungen att märka min resväska med något riktigt speciellt, så när jag och mamma var och handlade på Coop hittade jag denna läckra nametag. Fanns även en där det stod "Hands off".
 

 


En lätt taggad tjej redo för att åka mot Kina. Men hon fick vänta ytterligare 55 minuter och hann nästan somna på stolsgrannes axel.




Underhållningen som man har på en skärm på stolen framför sig var awesome. Det fanns en miljon grejer att välja på, som t.ex lyssna på musik, spela spel, se på fil och tv. Jag såg ett par avsnitt av The simpsons, Bones och How I met your mother. Avslutade med att se 'Puss in Boots' som för den som gillar barnfilmer kan vara en rekommendation, den var väldigt rolig och mycket spännande haha ^^



Någon gång vid halv ett på morgonen svensk tid började vi kunna ana Kinas bergstoppar. Några minuter senare flög vi in över utkanten av Beijing.


ON THE GROUND


När vi väl kommit av flygpanet väntade kontrollen men förvånansvärt endast en och som inte var den värsta, den gick snabbt och dom ville bara kolla ditt pass och biljett. Det var en extremt stor flygplats och det är faktiskt första gången jag behövt åka tunnelbana för att hämta upp mitt bagage. Sedan blev det taxi ut till Universitetet och om vi säger så kommer jag inte frivilligt att sätta mig i en taxi här igen, jag har inte ens ord för hur trafiken ser ut här, eller jo kineser gillar att tuta hela tiden, gärna för ingen anledning alls.





Efter lika många registreringar som det finns kineser och efter vi dumpat våra väskor på rummen gick vi ut för att äta. Vi fick lite hjälp av en kille i klassen som varit här sedan i Lördags. Då klockan var ca 4-5 på natten i Sverige så var jag glad att hitta lite 可口可乐 alltså coca cola så jag kunde hålla mig vaken till kvällen kinesisk tid för att slippa jetlag.




Efter flygplansmat så smakar egentligen allt gott men första tuggan av mina dumplings och jag var i himmelriket.



När vi registrerade oss behövde vi bilder och eftersom jag helt missat att ta med mig det var jag tvungen att fixa nya. Gubben som skulle ta kort på mig skakade bara på huvudet och fixade till mig gav mig en kam, bad mig knäppa knapparna på min skjorta. När han äntligen var nöjd och bilderna tagna skickade han ner dom till en tjej som la in dom på datorn... och sedan började photoshopa min bild. Jag skrattade och var tvungen att ta kort, frågade även om hon kunde skicka bilden till mig via mail, och se det gjorde hon ^^


Har massa annat att berätta men det kan vi ta imorgon. Är bara så glad att jag äntligen har internet, en dag utan och jag höll på att gå i bitar. Ska även försöka visa er området och mitt rum men det får bli senare. Imorgon så funderar jag och några ur klassen på att åka ut på 'Zoo Market' så kanske det blir något fint att visa imorgon. Vet att jag verkligen måste skaffa mig en handduk, men ja som sagt det kanske också följer med något roligt hem imorgon.

The Chinese word of the day: Flygplan 飞机 Fēijī


Kommentarer
Postat av: Emelie

Ooh, Update, yay!

Älskar plan där man kan kolla på en massa film och så! Härligt att höra att Puss in Boots var bra, den vill jag se!

Så fin bilden din blev =)

Ha så kul imorrn gumman! <3

2012-02-17 @ 19:16:41
URL: http://emeylie.blogg.se/
Postat av: challan

Shit så intressant :D BLOGGGA MYCKET JOHANNA!

2012-02-19 @ 15:15:09

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback