MY BEST PRICE ONLY FOR YOU MY FRIEND!




Hong Qiao Market




You're beautiful but so tough! You're joking me, no joking! My last price for you! Det är dom meningar vi hörde drygt 1000 gånger igår, no kidding. Som sag var vi ett gäng som åkte ut till Pearlmarket igår för att shoppa. Jag kan lungt säga att denna marknad var mer turistig eftersom denna gång rev dom och slet i en för att man skulle komma och köpa, vissa höll till och fast en om man försökte gå iväg. Måste säga att denna marknad var mycket bättre än den vi var på i förrgår. Det är mycket lättare att pruta när det är dom som kommer fram till en för då kan man låtsas att man inte är intresserad och få saker mycket billigare. Ett plus om man åker till en marknad som denna är om man kan pruta på kinesiska.

Hur mycket kostar den här? = 多少钱 Duōshǎo qián
För dyrt! = 太贵 Tài guì
Jag vill inte ha den! = 不要 Bùyào
Okej. = Hǎo

Det är i princip dessa meningar du kan behöva om du ska pruta på kinesiska. En annan sak som är bra att kunna är siffrorna och hur man räknar. Men alla på marknader går runt med miniräknare som dom visar priserna på och som ni använder för att pruta. Och alla pratar 'väldigt bra' engelska men generellt sätt kan du få billigare om du pratar kinesiska. Vissa kan även fråga vart du är ifrån och om du har tur kan dom säga en mening eller två på svenska.

 



Vi gick in på en liten restaurang där menyn var helt på kinesiska och där personalen inte kunde ett ord engelska. Det var en intressant upplevelse, men tyvärr så har två blivit sjuka nu och vi hoppas det inte var maten det var fel på för då ligger resten av oss, mig inkluderat, lite risigt till.




Nickolas försöker pruta på lite underkläder. Just tjejerna var väldigt tuffa på förhandla och det kunde ta flera minuter innan man kom överrens om ett pris som passade båda, och gick man iväg så följde dom gärna efter. Något dom var helt omöjliga på var UGGs, vi kunde inte komma lägre än 130 kr, vilket i och för sig inte är så dyrt. Men om man som Maria kan pruta ner en D&G jacka från 2700kr till 190kr så blir man lite snål.




Detta är alltså en kinesisk toalett, då det är sagt tror jag vi lämnar ämnet.




TIME TO SEE WHAT I BOUGHT



Detta var mitt första köp. Visste att jag verkligen ville ha ett jadesmycke. Det fanns en hel våning för bara smycken men det var ändå rätt svårt att hitta riktigt snygga smycken i Jade. Som marknadens namn antyder hade dom mest pärlor och det är inte rikitgt min grej. Men är riktigt nöjd med den här och kommer säkert skaffa mig fler smycken i jade.



Jag är en liten sucker för saker som glittrar och speciellt om dom är blåa :) Fanns en hel vägg med hårgrejer och jag föll direkt för denna modell. Den fanns i massa färger och jag kommer definitivt köpa fler, speciellt då jag fick den för en tjuga ^^



Hade egentligen inte tänkt köpa dom här men tanten som sålde dom var så jäkla rolig. Efter att jag sagt det pris jag var villig och betala och hon sag nej gick jag runt hörnet för att möta upp mina kompisar. Då kommer tanten springandes efter mig och skriker 'okay your price!'. Visst tänkte jag och då jag kom tillbaka lyckades jag pruta ännu mer och fick båda dessa för 25kr. Eftersom hon förmodligen tjänade på köpet så kan man undra vad dessa egentligen är värda...



Och så till det jag egentligen behövde. En väska! Tjejerna som sålde väskor var som galna och hoppade på en och slet och höll fast dig. Det var riktigt svårt att hitta rätt väska även om det fanns många. Men hittade en enkel mörkblå med märket 'Jimmy Choo' hehe yeah sure. Men blev mycket nöjd tillslut men det tog lång tid innan jag fick ner den till det pris jag ville och fick till och med beröm för att jag var så duktig på att pruta men jag lovar jag blev ripped off i alla fall.



BJ's anyone?
Och nej Rebecca det är fortfarande inte Ben & Jerry's dom syftar på här utan det står för I love Beijing.



Kände även att jag behövde en morgonrock och jag har alltid velat ha en sån här kinesisk i 'siden', och självklart en blå en. Det här kommer förmodligen bli present nummer 1 från mig, så känner du att du behöver en sidenmorgonrock från Kina är det bara att du hör av dig ^.~


Igår så däcakde jag mitt i att ladda upp bilder till detta inlägg och då var klockan kring 9 eller så, jag tror det var extremt energikrävande att gå runt på den här marknaden och att ha alla som slet och skrek åt en. Idag känner jag mig betydligt piggare, har i alla fall inte somnat med datorn i knäet ännu. Men måste ändå upp tidigt imorgon då min första lektion börjar prick kl 08.00 imorgon, känns kul men också väldigt jobbigt. Who likes school anyway.. Apparently I do, annars skulle jag nog inte ligga i ett studentrum i Kina just nu. Nä nu ska jag sova och hoppas ni får en trevlig eftermiddag, strange med dessa tidsskillnader..

The Chinese wor of the day: Marknad 市场 Shìchǎng


Kommentarer
Postat av: Emelie

Hahaha, jag känner igen de där meningarna så väl! Typiska meningar man får höra då man prutar =P

Jättesnyggt Jadesmycke! Sånt får du gärna skaffa till mig, hehe ;) ^^

Hoppas du får en bra första dag i skolan imorrn!

2012-02-20 @ 18:04:58
URL: http://emeylie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha!! BJ<3<3 btw måste verkligen snacka med dig!! Maila mig om vilken dag och tid du kan:*

2012-02-20 @ 22:08:30
Postat av: Anette

Hej! Har du hittat någon butik som säljer stenar än?

Kramis.

2012-02-21 @ 20:29:03
Postat av: Anette

Hej! Har du hittat någon butik som säljer stenar?

Kramis.

2012-02-21 @ 20:31:56

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback