STREETFOOD


Hade egentligen tänkt gå till fiket och plugga tillsammans med killarna idag på eftermiddagen, men då jag följde mina klasskamrater bort till den nya affären hann klockan bli så mycket innan vi var tillbaka. Dock bestämde vi att höras lite närmare middagen och när det väl var dags för lite mat kände sig alla rätt hängiga så det blev bara jag och Rickard som orkade ta oss iväg. Det blev ingen restaurang utan vi tog vägen genom 'stan' eller vad man ska kalla det och kollade in 'streetfooden'. Det var riktigt många spännande maträtter som serverades efter gatan och det luktade mat och kryddor överallt där vi gick. Vi kikade även in på ett litet bageri på vägen tillbaka och jag hittade något slags bröd som jag ska pröva till frukost imorgon.





Rickard visade mig en liten marknad som jag tidigare missat när jag och Maria utforskade detta område. Dock är jag inte en person som går in i smala gränder sådär så det kanske inte var så konstigt att jag såg stället först idag. Vi köpte oss lite bullar, eller ja vad det nu var, har inte smakat ännu utan det blir frukost till imorgon.




Såhär på kvällen var det väldigt många matvagnar som stod längs vägarna. Rickard var lite mer våglig och provade lite maträtter. Själv är jag lite feg när det gäller sån här mat och speciellt kanske när man är här i Kina.



Dock kände jag suget efter ett litet tag och då vi gick förbi en gubbe som gjorde en sorts hamburgare med bröd, stekt ägg och kyckling kunde jag inte hålla mig så vi besällde varsin. Den var faktiskt god, väldigt stark, och ännu har jag inte kännt av den på fel sätt ^^ (Peppar peppar, ta i trä) magsjuka är väl inte det roligaste man kan dra på sig här men man måste ju leva någon gång. (snälla påminn mig inte om detta när jag väl ligger sjuk :P)



Nu är det ännu mera plugg som gäller, har 21 glosor att lära mig till imorgon. Det jag älskar med svensk skola är att du i alla fall får två dagar på dig med läxa så att om man känner sig helt slapp och tom i huvudet (som jag gör nu)  så kan man faktiskt välja att göra läxan dagen därpå. Här får vi dock läxa från dag till dag så det gäller att kämpa på även om man känner sig trött. ZzzZZZzz.


The Chinese word of the day: Streetfood 街头食品 Jiētóu shípǐn


Kommentarer
Postat av: Emelie

Sv: Jag förstår du saknar Sverige, klart man får lite hemlängtan... Men om några veckor kommer du kanske inte sakna det alls, haha!



Haha, och vad var det i den där colan som du drack?? ;) Ja precis, de hittade min röst bakom baren så jag fick åka dit och hämta upp den! xD

2012-02-22 @ 18:01:43
URL: http://emeylie.blogg.se/
Postat av: Emelie

Streetfood är spännande, men som du säger ska man passa sig för matförgiftning och så, framför allt på gatorna i Asien... Sad but true... Men det låter som en spännande upplevelse iaf ;D

Lycka till med glosorna, you can do it, heja heja!

Kram

2012-02-22 @ 18:03:00
URL: http://emeylie.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback