HOME-SICK


Jag som trodde att jag skulle få slippa vara sjuk i veckan, men det lyckades jag inte alls med. Kände mig rätt fräsch igår då vi åkte iväg till Wangfujing, men jag har legat vaken hela natten och hostat. Jag vet inte om det beror på den dåliga luften, men just nu är det halsen som är värst, eller ja det enda som håller mig sjuk. Det ska tydligen vara riktigt dålig luft ute just nu, klass röd varning eller vad alla snackade om. Man känner inte riktigt själv när luften är dålig, ska nog skaffa mig ett sånt där fint munskydd att ha på mig. Steg upp sju imorse, men kände att jag inte ville sitta i klassrummet och hosta eller i värsta fall somna på bänken, så det blev att stanna hemma från skolan. Alltid när man är sjuk längtar man hem till det man känner igen, åt upp min sista godis från gott & blandat... det kändes jobbigt....



Orkade verkligen inte gå iväg och köpa lunch så jag myste under min filt och åt upp mina Disney Yoghurt stället. Dom smakar faktiskt riktigt gott, dom har lite roligare smaker än vad vi har i Sverige.



Senare under eftermiddagen bestämde jag mig för att ta en liten prommenad och gå och köpa mig ett par nya skor. Börjar ju som sagt bli lite less på att gå runt i mina gympaskor. Det blev en ganska lång promenad så jag passade på att äta både mellanmål och middag ute på gatan.




Såg ytterligare en liten gulleplutt idag som stod och väntade på att någon skulle tappa lite mat.



Något jag verkligen inte gillar med Kina att det inte finns några rättigheter för djur här. Idag såg jag en kanin, ett marsvin och en mycket liten kattunge som satt i en liten fågelbur. Hade gärna velat köpa dom alla tre så att som skulle få komma ut ur buren, men vet inte vad jag skulle göra med dom senare.




Saknar verkligen min kanin Theo. Men jag vet att han har det bra och delar ett helt stall med sina hästkompisar. Ska verkligen ta mig tid att hälsa på honom när jag kommer hem i sommar.




Det finns en hel gata med bara massa matförsäljare. Man kan även köpa frukt och fisk längs gatan. Jag handlade med mig en hel kasse apelsiner, ska ha mitt C vitamin.




Lyxade även till det och köpte mig lite kanderade jordgubbar. Mitt favoritgodis so far här i Kina.




Till middag ville jag ha lite omelett. Det finns många ställen men det här är nog det bästa hittills. Man säger hur mycket man vill betala, jag sa 5 kr eftersom jag bara skulle testa. Sen fick man peka på vilken sort man ville ha. Jag fick nästan en hel kasse med mig hem, och det var verkligen jättegott. Smakade som en blandning av omelett och pizza.



Säg omelett ^^ Hann nästan äta upp allt innan jag kom på att jag kanske skulle visa hur det såg ut på lite närmare håll.




Här är då det jag gick ut för att handla. Äntligen får jag känna mig lite snyggare då jag är ute och shoppar. Priset på dom låg på 130, men so far så gillar jag dom verkligen så ska testa dom när jag går till skolan imorgon.



Slappar med läxböckerna och ser kinesiska spindelmannen. Kom ihåg att jag jämt såg detta på tv när jag var mindre, speciellt när man var hemma hos momme och moffe.

Måste verkligen skaffa mig en privat fotograf så jag får lite mer bilder på mig på bloggen ^^ Ja det kommer att komma fler bilder på mig även om ni inte vill. Just nu sitter jag då och pratar med mamma och pappa på skype. Måste ju vara bästa uppfinningen hittills. Så kul att kunna hålla kontakten med dom fast man bor på andra sidan jordklotet. En annan kul grej med att bo på andra sidan jordklotet är att när man ser på månen. Halvmånen är inte som hemma i Sverige utan den ligger som ner, den är vänd 90 grader. Jättekul.. förmodligen. Nä nu måste jag verkligen sova om jag ska orka upp till skolan i morgon, hostan verkar ha gett sig så har jag tur får jag kanske sova ikväll. Natti :D

The Chinese word of the day: Sova 睡觉 shuìjiào


Kommentarer
Postat av: Emelie

Din stackare, inte kul att vara sjuk, framför allt inte i ett främmande land inte =/ Krya på dig gumman! <3

De där kanderade jordgubbarna ser verkligen jättegoda ut!

Privat fotograf? Öva dig på att ta egobilder istället ;) Mycket smidigare =P

2012-02-27 @ 21:44:21
URL: http://emeylie.blogg.se/
Postat av: Linda

Snälla ta bild på månen, jag vill se! ;D

Krya på dig!!

2012-02-27 @ 22:04:42

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback