GOT SOME ENERGY

Lustigt nog så blir jag alltid pigg under eftermiddagarna då jag är sjuk. Får extremt sug efter att gå ut och gå eller lyxigt nog ta en springrunda runt löpbanan. Men eftersom luften är så himla dålig just nu och jag inte lyckats hitta något munskydd blev det att promenera. Först gick jag en liten sväng utanför skolan och provade mina nya skor som klarat alla test, dom är verkligen härliga att gå i. Sedan gick jag hem och bytte till mina gympadojjor och gick ner till idrottsarenan för lite powerwalk. Kineser är väldigt sportiga människor och det är alltid aktiviteter igång, basket, tennis, fotboll, taiqi osv. Dock tror jag inte att dom vet vad träningskläder är. Mer än 50% av kineserna sprang i jeans och dunjackor. Andra hade sina högklackade skor och kjolar på sig. Lustiga typer.





Jeans & Dunjackor! Men dom har i alla fall gympaskor, det ska dom ha cred för.



Fotbollsmatch. Man fick akta sig så man inte fick en boll eller två i huvudet. Har inte lärt mig det kinesiska ordet för 'se upp eller watch out'. Måste kolla lexikonet mitt.



Byggnaderna i bakgrunden är dom husen vi trodde att vi skulle få bo i men då skickade dom över oss till denna sida istället. Det är lägenheter man kan hyra och några killar i min klass har lyckats skaffa sig lägenheter där. Har hört att dom har värme på rummen...




Detta är byggnaden vi bor i, det är hit dom skickar alla utlänningar. Har hört att som ska vara rätt lyxiga i jämförelse med kinesernas rum. Ska ta lite bilder så ni får se hur det ser ut på mitt och Laura's rum.  Vi ska bara städa först ^^



Utanför byggnaden finns det en liten damm, dock utan fiskar. I det gröna huset finns mitt favoritcafé, sitter faktiskt där nu och pluggar, i fönstret precis under den gröna skylten.



Har inte orkat översätta vad som står ännu, men gissar att man ska rädda alla som börjar frysa efter ett dopp i dammen ^^



Under min lilla skoprovar promenad så såg jag en man som stog och sålde nyckelringar gjorda av (insert name of material here). Varje grej hade inristat de kinesiska zodiaken på fram och baksida. Jag köpte mig ett litet får.. eftersom mitt zodiak är får... dom ska tydligen vara lugna och pålitliga.




Detta är zodiaktecknet för får. Dom tre tecknen (平安豆 píng'ān dòu) under det betyder att om jag har på mig den här så kommer den att ge mig 'lugn och frid'. *Wearing this will bring you peace*. Funderar på att gå tillbaka och köpa en till alla i familjen, ska bara kolla upp vad dom har för zodiak. Vet ni vad ni är eller?




Som sagt sitter jag och pluggar på Xizhi, en väldigt mysigt café med gratis wifi ^^ Som vanligt blev det en kopp varm choklad till mellanmål.



Och till middag åt jag italiensk pasta. Denna gång tack och lov utan pinnar, fick faktiskt en gaffel.




Vem behöver en privatfotograf när man kan ta snygga fönsterbilder. När jag blir rikare ska jag banne mig köpa en systemkamera så jag kan ta lite snyggare bilder. Allt står inte helt rätt till med min blixt så jag måste hela tiden ta utan blixt, därför blir det för det mesta mörka bilder. Inte för att det hade hjälpt med en bra blixt mot en fönsteruta.


Nu stänger caféet om en halvtimme och har fortfarande massa läxa kvar att göra. Tror jag kommer däcka så fort jag kommer upp på rummet. Imorgon ska jag försöka mig på att tvätta. Om jag inte hade köpt nya underkläder här i Kina så hade det blivit 'vända ut och in' varning vid det här laget.

The Chinese word of the day: Får  yáng


Kommentarer
Postat av: Emelie

Kul att få se lite bilder på området du bor i =)

Söt nyckelring, skulle gärna vilja ha en sån, framför allt då jag har mitt zodiac som tatuering också =D (Mitt zodiac är orm btw, hint hint ;))

2012-02-28 @ 17:23:23
URL: http://emeylie.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback