ZOO MARKET


Här i Kina är klockan strax efter nio på kvällen och jag håller på att däcka. Känner mig som en väldigt gammal och trött människa and my feet are killing me! Vi kom iväg till marknaden ganska sent och sedan var det väldigt långt att åka. Men väl framme delade vi upp oss i ett tjej och killgäng och började utforska Zoo market. Denna marknad är inte lika 'turistig' som t.ex Pearlmarket eller Silkmarket vilket gjorde att dom inte drog i en för att man skulle komma och köpa. Vi lärde oss snabbt att pruta och det var mycket roligt att se hur långt man kunde gå. Om dom skrattade när man gick visste man att man betalat för mycket och började dom skrika på en visste man att dom förlorade på köpet ^^




Jag tror det fanns ca 4-5 våningar och varje våning var extremt stor. Vi var där nästan 2 timmar och hann definitivt inte med att kolla allt. Kommer förmodligen att komma tillbaka vid ett annat tillfälle.



Jag hittade en massa grejer jag ville ha. Jag gick dit för att köpa en börs, väska och en handduk. Dock kom jag inte hem med något av det. Det fanns allt för mycket av det för att jag skulle kunna ha valt något. Var väl lite väl snål då alla börsar kosade typ 15 yuan, väskor upp till 200 yuan. Men det var så svårt att välja. Handdukar hittade jag inte över huvudtaget. Dock hittade jag dessa urgulliga tofflor (18 yuan) vilket är väldigt praktiskt då det är som i USA här och alla går med ytterskor inomhus och i rummen.




Vi hann bli ordentligt trötta av att gå på marknad så medan dom andra köpte mat så var jag inte riktigt sugen så jag köpte en glass från Dairy Queen istället. Gubben som sålde glassen vände min mugg upp och ner just innan han gav den till mig. Hann få panik i 3 sekunder innan jag insåg att man fick glassen gratis om den inte stannade kvar i muggen när han vände den upp och ner.... jag hoppas dom menar en ny glass då.




Gick även och handlade lite frukost till imorgon då vi inte riktigt har koll på området och vart man kan äta bra frukost. Så imorgon blir det plättar, yoghurt och banan till frukost. Jag gick förbi köttsisken och upptäckte att man kunde köpa och ta med sig en fisk hem... fick dock en känsla av att man inte skulle stoppa dem i akvariumet.


Nu är jag verkligen trött och känner verkligen för att ta en sovmorgon i morgon men vi funderar på att åka ut till pearlmarket imorgon vid 9 på morgonen så det gick ju mindre bra. Men vi ska försöka hinna med så mycket vi kan innan tisdag då lektionern börjar.


The Chinese word of the day: Market 市场 Shìchǎng


Kommentarer
Postat av: Emelie

Va roligt med marknad, och pruta är ju riktigt roligt när man väl fått haj på det ;)

Söta tofflor ^^

2012-02-19 @ 12:20:11
URL: http://emeylie.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback