长城 ~ MU TIAN YU

Så i lördags blev vi ju bjudna av skolan att åka ut till Kinesiska muren. Delen som vi åkte till heter Mu Tian Yu och ligger ungefär 2 timmar bort med buss. Vi skulle egentligen åka vid 7:30 men kom oss först iväg vid kl 8. Vi hade inte så tur med vädret vilket ni kommer se på bilderna, det var så dimmigt att man nästan inte såg någonting. Jag gick tillsammans med Adam och hans släktingar, vi valde att åka linabana upp eftersom man knappt såg något, så i kinesernas ögon är jag fortfarande inte en 'stark' person, vilket man endast kan bli om man klättrar upp. Denna del av muren var väldigt fin, men tror inte den kan kallas symetriskt. Man var hela tiden tvungen att hålla koll på fötterna ^^

Priserna för detta var kanske lite i överklass enligt mig. Inträdet var okej och låg på ca 50-60kr, men linbane biljetterna låg på 60kr för ca 3 minuters resa. Man kunde även köpa souvenirer, men det blev inget för mig, hade velat ha en Tshirt men ingen ville gå ner under 20kr så då fick de vara (tills nästa gång) ^_^





Tydligen kostade det att fota kamelerna, man betalade per minut, ops.


























Väldigt dimmigt, mystiskt och kinesiskt.




Som tur var det inte så mycket folk den här dagen, vilket kan ha berott på vädret.





Visar Adam hur jag vill att han ska fota.





Något riktigt konstigt som hände när jag gick in i ett av vakttornen var att alla kort på mig blev suddiga. Trodde jag skakade eller så. Sen började det komma upp vita linjer över mitt ansikte, spelade ingen roll vart eller i vilken vinkel jag tog ifrån så blev det så här. Trodde kameran gått sönder men när jag gick ut från tornet fungerade den utmärkt igen... skummt.



Samma här..






"This wall was built without American aid or loan from World Bank."





Ett sätt att ta sig ner från muren, dock stängde den pga av den tjocka dimman så det blev ingen åktur.



Fattar du allt som står utan att skratta så gör du det bra. Detta var köunderhållningen på väg till liften.









Väl nere var jag ändå rätt nöjd med besöket även om man inte såg så mycket. Vet att jag definitivt kommer åka till muren igen, dock vet jag inte om jag kommer åka till denna del igen. När det var dags för lunch tog dom oss till en liten by mitt ute i ingenstans för att äta på en liten familjerestaurang. Maten var förvånandsvärt god, så god att jag helt glömde bort att ta bilder. Dom var inte heller snåla med maten, bäst av allt var att skolan betalade allt :) Sådana reser gillar vi.

Så har man äntligen gjort något riktigt turistigt, och nu kan jag skryta med att jag varit och gått på kinesiska muren. Hoppas jag hinner med fler gånger då det är lite bättre väder, skulle bli jättefina utsiktsbilder.

The Chinese word of the day: Kinesiska muren 长城 chángchéng


Kommentarer
Postat av: Emelie

Fin text på den där "skylten" om muren ^^ Coolt att gå på kinesiska muren, det skulle jag också vilja göra någon dag! Den ser så häftig ut!

Mysko det där med korten =O

2012-03-20 @ 18:00:37
URL: http://emeylie.blogg.se/
Postat av: Anette

Härligt att någon ur vår familj äntligen har sett och gått på Kinesiska muren!

Kram

Faster

2012-03-21 @ 20:20:12

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback