BÄTTRE MED ÄKTA PÅ BANKEN, ÄN HUNDRA FALSKA I HANDEN!

Min morgon började extremt bra. Vaknade sent och kom mig iväg först fem minuter innan skolan började, dock glömde jag ju självklart mina böcker så jag går tillbaka till rummet, vrider om nyckeln och vad händer? Jo den går av. Fick gå ner och klaga i receptionen och sa att jag ville ha en ny nyckel och en fixad dörr tills jag kom hem. Men dom sa att jag var tvungen att stanna tills dom fixat dörren för att se om dom fick ut delen som fastnat och om inte skulle jag vara tvungen att betala. Jaha detta var alltså mitt fel? Okej som den trötta och väldigt snälla person jag var så betalade jag för mig, och vad säger dom då, jo mina pengar är falska! Seriöst tog ut pengarna från banken i förrgår och nu kan jag inte använda dom. Gubben som kom för att fixa dörren var en äldre man klädd i kostym med den sämsta verktygslåda jag någonsins sett, detta var inte hans yrke! Det tog honom dessutom till klockan 11 innan han fick ut biten vilket gjorde att jag missade skolan. Sen så började han prata om att jag inte skulle få nyckeln förrän imorgon, men där satte jag verkligen gränsen, jag måste väl ända få en nyckel och lyckades faktiskt bitcha till mig en nyckel. Håller tummarna för en bra dag imorgon.






Detta är något man verkligen ska akta sig för i Kina, man ska vara noga med att försöka betala med jämna pengar så man inte får tillbaka falska. Alla kineser kan bara genom att känna på pengarna veta om dom är äkta eller inte. Dock vet jag inte hur man som utlänning ska klara sig från detta problem om man till och med får falska pengar direkt från banken, väldigt dåligt.



Förutom den väldigt bra starten jag fick har denna dagen varit underbar. Och då pratar jag om vädret, det var faktiskt shorts och t-shirt väder ute, hela 23 grader (det är ju svensk sommar ju ^^ )







Pizza och Strawberry Milkshake till middag, lite grön sallad till och det hade varit mer än en perfekt middag.



Detta tecken är det kinesiska ordet för fågel, det ser faktiskt ut som en liten kinesisk fågel, haha gullig.

Dock en rolig nyhet är att Desiré, en av de kinesiska tjejerna jag lärde känna i Uppsala, undrade om jag skulle vilja följa med på en liten utflykt i April. Vart ska vi? Jo vi ska till muren. Detta lät otroligt spännande så jag sa självklart ja, vill verkligen åka fler gånger då det oturligt nog var så dåligt väder då vi åkte sist. Verkar som om det är någon svensk-kinesiskt förening som ordnar detta så jag kommer att få träffa massa andra svenska som studerar här i Beijing, så trevligt :D

The Chinese word of the day: Falsk 假 jiǎ


Kommentarer
Postat av: Emelie

Falska pengar från bankomaten?? Fy fan va dåligt! =O Jävligt surt på det där med dörren och nyckeln också, jag skulle ha varit fly förbannad >_<

Kul med en till tripp till muren, hoppas ni får fint väder! =)

2012-03-28 @ 00:20:54
URL: http://emeylie.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback