KOMMANDE RESMÅL


Ja som ni kanske märkt har ju uppdateringarna varit lite dåliga just nu, förmodligen för att jag legat och sovit hela dagarna sedan i torsdags. Just nu växlar jag mellan feberfrossa då jag knappt orkar stiga upp ur sängen och vid dom lite bättre stunderna så verkar det som jag har en vanlig förkylning då jag måste snyta mig var tredje sekund. Just nu är det förkylning vilket också menas att jag i alla fall orkar sätta mig upp och ta fram min dator. Lyckades även stiga upp för att göra mig lite nudlar, har knappt ätit något på tre dagar så jag passar på nu medan jag orkar.




Stor skål med nudlar, det ska tydligen vara med räksmak, men konstigt nog tycker jag inte det smakar så mycket...



Några ur min klass åkte tydligen ut till ett stort shoppingcentrum idag. Hatar verkligen att vara sjuk så jag ska måsta missa sånt. Så medan dom faktiskt är ute och gjorde något så låg jag och kollade upp lite potentiella resemål. Just nu är det lite för kallt för att åka någonstans (snöade faktiskt igår... eller om det var i förrgår..) men så fort våren kommer så ska vi börja åka ut på lite roligare äventyr än shoppingställen.



alt

Trummtornet (gǔ lóu 鼓楼) - Egentligen var det meningen att vi skulle ha gått förbi det här stället när vi hälsade på Adam, men klockan blev tyvärr alldeles för mycket. Men det är precis som namnet säger ett trummtorn med massa trummor och byggdes under 1200- talet och har haft olika syften genom århundraderna. Att gå in och kolla kostar runt 20yuan och eftersom det är så högt så kan man få en fin utsikt över staden om man går upp till toppen.
 
Jiankou Great Wall
alt

Kinesiska Muren (cháng chéng 长城) - Detta är väl förmodligen ett måste när man åker till Kina. Det finns flera olika delar av muren man kan besöka, den vanligaste delen är Badaling. Den är rekonstruerad och återuppbyggd just för att vi turister ska kunna komma och gå på den. Själv skulle jag vilja åka till en del som är mindre turistig inte bara för att slippa allt folk utan att verkligen få se en riktig del av muren.
  
alt

I Zhoukoudian (Zhōu kǒu diàn 周口店) finns det ett museum som visar evolutionen av människan genom tiderna i Kina. Här finns även den kända Pekingmänniskan. Eller ja gipsformen av den i alla fall. Pekingmänniskan hittades faktiskt av en svensk man under tidigt 1900-tal. Under andra världskriget bestämde man sig för att skicka fossilerna till USA för att dom inte skulle bli förstörda, men någonstans på vägen försvann dom spårlöst. Har för mig att enda riktiga delen som finns kvar av pekingmänniskan går att hitta i Uppsala. 

Forbidden City

Förbjudna Staden (Gu gong 故宫) - Ett annat måste när man åker till Kina. Man började konstruera detta palats under 1400-talet efter man bestämde sig för att flytta huvudstaden till Peking. Förbjudna Staden var fram till 1925 stängt för allmänheten, men nu kan man gå och titta på det mesta även om en stor del av palatset fortfarande är avstängt. Jag som älskar historia kommer definitivt ta en heldag här.

Beijing Aquarium

Peking Akvariumet (běi jīng hǎi yang guǎn 北京海洋馆) - Detta är tydligen världens största inlandsakvarium. Hela akvariumet är format som en snäcka och man kan se allt från hajar till valar och det finns runt 1000 olika arter. Förutom det finns det även uppvisningar med tex Delfiner och sälar. Akvariumet ligger i Beijing Zoo vilket jag också vill åka till. Det ligger väldigt nära Zoo market så det är inte så långt att åka.


Skulle egentlien behöva vila lite nu då jag känner den där jäkla febern komma krypande. Dock hade jag ju lite planer för ikväll. Det är ju SAIK vs. Luleå ikväll och hade tänkt sätta mig och lyssna på matchen via webbradion. Men ja om jag hinner däcka innan kl 23 så har jag ju alltid pappa som förmodligen kommer sitta spikad framför hockeyn ikväll.


The chinese word of the day: Trött 累 lèi


Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh vilka spännande resmål! Du får verkligen se till att uppdatera om vartenda ett som du åker till! =D

2012-03-17 @ 14:21:43
URL: http://emeylie.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback