KONFUCIUS TEMPLET


I dag har det varit lite småmulet ute, lite åska i luften, blåsigt. Det var faktsikt en ganska härlig dag för att åka och göra något. Så jag och Rickard åkte ut till Konfucius templet som ligger i ett lite äldre område här i Peking. I alla affärer efter gatan såldes rökelser, musik, smycken, 'pengar' ja allt som kan tänkas behövas om man ska in i ett tempel. Det luktade riktigt gott när alla rökelser blandades över våra huvuden, det är ju en liten fräschare lukt än den vi är van vid. Det är en ganska busy gata, mycket bilar och människor, men direkt vi kom in på tempelområdet blev det extremt lungt och tyst, man hörde inte ens trafiken som bara var på andra sidan muren. Jag och Rickard var tvungna att viska till varandra om vi skulle säga något, till och med personalen var knäppt tysta.










Det 'tecknet' Konfucius gör med händerna symboliserar tålamod.





Det finns en liknade sten i förbjudna staden har jag för mig.

















Dom hade en utställning innomhus som vi gick och kollade på. Vilket var bra då det så smått började regna. Fanns massor av gammla reliker och intressanta texter. Här inne var man verkligen tvungen att viska, vi var i och försig ensamma där inne, men det kändes fel att höja rösten, så det blev automatiskt att man viskade :P































Hela tempelområdet var fullt av vackra träd, och dom som hade blommor luktade jättegott :)


















Här är två söta souvenirer jag köpte. Ännu en nyckelring (snart har jag fler nyckelringar än nycklar på min knippa) och två gammla myn (som förmodligen inte är 'så' gammla ^^ Men lite kul ändå :)








Det var ett ganska lyckat besök tycker jag, det verkar som att på en söndag eftermiddag spenderar folk hellre sin tid på något annat än ett tempel, eller så var det väl bara så att alla gick till Llama templet istället. Det var riktigt lungt och skönt, dock inte så mycket att titta på, så om man inte är en riktig tempelnörd så kanske man hellre ska satsa på något annat, men för en trevlig eftermiddag så var det värt 15 kr i inträde :) Lite närmare hemresan ska jag nog köpa med mig lite rökelser och sånt hem, men för att vi inte ska bli rökelse förgiftade i vårt lilla rum så får det helt enkelt bli senare.

The Chinese word of the day: Konfucius 孔丘 kǒngqiū


Kommentarer
Postat av: Emelie

Kul att åka iväg och göra nå sånt här, något 'riktigt kinesiskt' så att säga, ta del av kulturen =) Mysigt att gå runt och kika på sånt tycker jag ^^

Många fina bilder du tagit ;D

2012-05-16 @ 18:28:57
URL: http://emeylie.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback