YUNGANG GROTTOES

Det andra stoppet i Lördags var Yungang grottorna (vilket jag glömde bort att det hette hela tiden). Vår guid babblade hela tiden om att det var grottor vi skulle kolla på men detta var något helt annat. Men hur som helst så var man tvungen att gå en bit för att komma till själva grottorna. Vi fick gå genom rikt utsmyckate gångar och ett riktigt fint Kinesiskt hus/gård där det fanns munkar (tyvärr inte den sorten man äter). Förutom att stället var mycket trevligt så var det riktigt skönt att ätligen få andas lite frisk luft (Pekings luft suger) och det åskade också när vi var där, älskar verkligen det, fast något jag inte gillar med det är regnet. Men som tur hade jag tagit med mig mitt nya paraply som jag köpte innan resan ^^









































MUNKAR, fast just ja inte dom man äter :/







Annieee, min resekamrat och Roomie








Det var inte direkt grottor, mer som hål i berget.



Med riktigt gamla statyer som är gjorda direkt ur berget. Gjorda någon gång under 400-talet, under Wei dynastin.













Adam





Vissa av statyerna och utsmyckningarna var färgade, mycket fint som jag inte riktigt tror min kamera lyckades fånga på bild.





Började självklart regna men lyckligtvis var det mot slutet.





Fanns några riktigt badass stora statyer.



Även de som var samma storlek som min hand








Adam och Rickard köpte sig sååååå fina paraplyn ;P



Molle













Ja jag vet Kina är lite lustiga, ger sina träd drop och så



Detta var ett otroligt trevligt stopp, och det var så himla coolt att se dessa utgrävda statyer som är gjorde för typ 2000 år sedan, och att dom fortfarande är hela. Det var faktiskt inte så många turister här så man behövde inte armbåga sig fram för att få en bra bild. Dessutom så var jag, Adam och Rickard några av de som gick tillbaka sist så då kunde man ta riktigt fina bilder utan massa folk i bakgrunden. Ja hoppas ni gillar bilderna för nästa utflykt är ännu coolare än denna. Men först blir det lite 5 STAR hotel ^.~

Oh Btw kommer även en liten film härifrån, dock har jag lyckats stava fel på namnet (Yungang ska det vara men jag har skrivit Yangang) kunde verkligen inte komma ihåg namnet, hoppas det inte gör allt för mycket ^^


The Chinese word of the day: Yungang grottorna 云冈石窟 yún'gāngshíkū


Kommentarer
Postat av: Anette

Hejsan! Måste säga att man blir inte lite avudsjuk på allt du får uppleva och se. Njut!!!



Kram

Anette

2012-05-23 @ 22:24:32
Postat av: Mamma

Molle statyn var otroligt fin och det var det första jag tänkte när jag såg den!! Otroligt fina bilder😄

2012-05-23 @ 23:09:33
Postat av: Emelie

Så härligt detta såg ut att vara, mycket fint du fick se, riktigt fina bilder =)

2012-05-28 @ 21:33:36
URL: http://emeylie.blogg.se/
Postat av: Emelie

Sv: Yes, vi åt bl.a. nachos, supergott ;)

Ooh, har du hittat nå fina klänningar? =D Ser fram emot mailet ;)

2012-05-28 @ 21:34:52
URL: http://emeylie.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback